18.1. В ЗЗД не се съдържат специални състави, посветени на отговорността на държавата за вреди, причинени на физически и/ или юридически лица в процеса на осъществяване на държавните властнически правомощия. На практика обаче се възможни случаи, при които примерно един съдия осъди на лишаване от свобода невинен гражданин и той прекара няколко години в затвора или едно длъжностно лице без да има правомощие издаде административен акт или съдията по вписванията не впише договора за прехвърляне на вещни права в имотния регистър. Ако примерно вредите са причинени от длъжностно лице във връзка с извършено незаконно строителство или ако длъжностното лице е приело, че е извършено незаконно строителство неправомерно и разруши постройката - р. 55/1994-ГУ г.о. - Съдебна практика по ЗЗД, с. 176. Във всички тези хипотези е налице неправомерно деяние на длъжностно лице, което действа като държавен орган и при изпълнение на своите служебни функции причини вреди на друго лице.
Задължението за обезщетение на вреди следва да се поеме вместо от държавния служител и чиновника, от държавата или от държавния орган, в който лицето е на служба. Така в горецитирано-то решение бившият Върховен съд изрично е изразил становището, че в тези случаи искът не трябва да се предявява на основание чл. 45 ЗЗД срещу конкретното виновно длъжностно лице, а срещу държавата и по-специално срещу конкретния държавен орган в качеството му на юридическо лице. Но отговорността на държавата се ангажира само когато длъжностното лице действа при осъществяване на публичната си власт, а не в рамките на частноправна дейност. Осъществяване на публична власт ще имаме, когато се изпълняват функции, задачи, вземат се решения от лица, които са носители на правомощия и задължения, предоставени им от държавен орган или от общината, както и от други публичноправни образования.
Отговорността на държавата за вреди, причинени от нейни органи и длъжностни лица е въздигната в конституционна норма. Според чл. 7 от Конституцията на Република България държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица. Под отговорност тук трябва да се разбира отговорност за незаконни действия и актове, т.е. отговорност за НУ. Но още преди Конституцията у нас беше приет Закон за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани -1988 г.
Принципът, установен в Конституцията и в закона е, че държавата отговаря вместо длъжностните лица, а не наред с тях. От Конституцията следва, че за незаконните актове и действия на длъжностните лица, които са физически лица, отговаря само държавата, но не и самите длъжностни лица и пострадалият може да търси отговорност само от държавата. Друг е въпросът, че по пътя на рег-реса държавата може да търси платените от нея суми от виновните длъжностни лица.
Законът за отговорността на държавата не ограничава приложното поле на отговорността само до вреди, причинени на граждани, но обхваща и вреди, причинени на юридически лица. Следователно, извън този закон са вредите, причинени на юридически лица, включително и на търговски дружества. В съдебната практика обаче се употребява терминът „административен деликт". Под този термин се разбира отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани, която се осъществява по реда на Закона за отговорността на държавата за вреди причинени на граждани и отговорността за вреди, причинени на юридически лица от незаконосъобразни и отменени актове на административни органи. В определение № 4 от 1999 г. по гр. д. 6/1999 - 5-членен състав. - Бюлетин на ВКС, 1998 , № 11-12, с. 19-20 като административен деликт се определя незаконосъобразен данъчен акт, от който са причинени вреди в размер на законната лихва върху надвнесения данък за съответния период от време. Условие за възникване на тази отговорност е данъчно обла-гателният акт да е отменен.
18.2. Предпоставки на отговорността на държавата
А) Да е увреден гражданин, т.е. физическо лице или юридическо - местно или чуждестранно.
Б) Причината за увреждането да е издаването на незаконен акт, т.е. акт, който противоречи на императивна законова норма или действие, респ. бездействие, на държавен орган или на длъжностни лица по изпълнение на законосъобразен акт, т.е. достатъчно е действието или бездействието да е незаконосъобразно, независимо че е извършено в изпълнение на един законосъобразен акт.
В) Вредите да са причинени от органи или длъжностни лица при или по повод изпълнението на административна дейност, т.е. на управленческа, властническа, публична дейност. Изключена е отговорността на държавата, ако длъжностните лица причинят вреди не при изпълнение на своите служебни задължения - напр. ако длъжностното лице като водач на МПС увреди гражданин.
За да може един гражданин да претендира от държавата обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразен акт, той трябва да се позове на противоправността на увреждащия го акт, а това е допустимо само след отмяна на акта по съответния ред. Следователно, първо трябва да се иска отмяна на административния акт по реда, определен в закона - ЗАП, ЗАНН, ГПК, НПК и след това на основата на отменения като незаконосъборазен акт да се търси обезщетение на вредите. Ако е предявен иск за обезщетение преди този акт да бъде отменен, съдът спира деликтния процес и дава възможност на ищеца да предяви иск за отмяната на акта. Поначало съдът, пред който е предявен искът за обезщетение, не се произнася по незаконосъобразния акт и не разпорежда неговата отмяна. Изключение правят само случаите на нищожен административен акт или незаконосъобразни действия или бездействия - чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорността на държавата. Това е така, защото незаконосъобразните действия не се отменят по специалния ред както актовете и нямат конститутивно значение. Същото се отнася и до нищожните административни актове - те не са изобщо породили правно действие. Всички останали административни актове обаче са валидни и пораждат правни последици докато не бъдат отменени по надлежния ред.
18.3. Законът за отговорността на държавата урежда два фактически състава на отговорността:
Първо, за вреди, причинени на граждани или юридически лица, от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на държавни органи и длъжностни лица - чл. 1.
Второ, за вреди, причинени на граждани, от правозащитни органи - органите на дознанието, следствието, прокуратурата, съда, особените юрисдикции - чл. 2. При втория фактически състав законът изрично предвижда незаконосъобразните действия. Това са задържане под стража, обвинение в извършване на престъпление, осъждане на наказание по Наказателния кодекс или налагане на административно наказание, принудителни медицински мерки, налагане на административна мярка, изпълнение на наказанието над определен срок или размер. В тези случаи обаче незаконосъобразните действия следва да бъдат отменени именно като незаконосъобразни, като наложени без правно основание, в противоречие и нарушение на закона. Следователно, гражданинът трябва да бъде оправдан или наказанието да бъде прекратено поради неизвършва-не на престъпление или поради погасяване на наказателното преследване по давност - чл. 2, т. 1-6 НК.
18.4. Вината. Тя се преценява само с оглед на длъжностните лица, т.е. физическите лица, които влизат в състава на държавния орган. Вината на длъжностните лица обаче е ирелевантна за отговорността на държавата. Отговорността е безвиновна, обективна и възниква независимо от вината на длъжностните лица - чл. 4.
Отпадане на отговорността на държавата - ако увреждането е причинено поради изключителната вина на пострадалия.
Намаляване на отговорността на държавата - ако пострадалият виновно е допринесъл за увреждането - чл. 5, ал. 1 и 2 от закона.
Субект на отговорността е държавата. Искът се предявява обаче срещу държавния орган, който е постановил незаконосъобразния акт или чието длъжностно лице е извършило незаконосъобразните действия или бездействия, респ. срещу правораздавател-ните органи - органите на дознанието, прокуратурата, съда, от чиито действия и актове са произлезли вредите - чл. 7 от закона. Министърът на финансите като представител на държавата не е легитимирана страна по делата по Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани. Процесуално легитимиран ответник е съответният държавен орган - определение 898/97-1У г.о., ВКС - Съдебна практика 1997, с. 136.
Искът се предявява по местоувреждането или местожителството на увредения, респл седалището на юридическото лице.
Делата пред съда се разглеждат със задължителното участие на прокурора - чл. 10 , ал. 1 от закона. Такси и разноски по делата не се внасят предварително, но ако искът бъде отхвърлен изцяло или частично, съдът осъжда ищеца да ги заплати.
18.5. Подлежат на обезщетение всички имуществени и неи-муществени вреди. При смърт на увредения правото на обезщетение на имуществените вреди се наследява, а на неимуществени вреди - само ако е бил предявен пред съда иск от увредения приживе, т.е. наследниците могат само да продължат процеса - чл. 6, ал. 1 от закона.
Регресен иск - държавата има право на регресен иск срещу виновните длъжностни лица за платените обезщетения. Те отговарят само по реда, предвиден в Кодекса на труда, Закона за държавния служител или в други закони, ако се касае за вреди, причинени на граждани от незаконосъобразни актове, действия или бездействия. Лицата, влизащи в състава на правозащитните органи, органите по приходите и Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол, отговарят само ако действията или бездействията им са признати за престъпления по съдебен ред и тогава те отговарят в пълен размер - чл. 9, ал. 1 и 2 от закона.
Обезщетение на вреди, причинени от държавата, може да се търси само по реда на този закон, а не по общия ред - чл. 8, ал. 1 от закона. Затова в р. 55/1994-ГУ г.о. ВС - Съдебна практика по ЗЗД, 1999, с. 176 се приема, че ако се предяви иск за обезщетение срещу виновното длъжностно лице на основание чл. 45 ЗЗД, а не по реда на Закона за отговорността на държавата, ще липсва пасивна легитимация и делото трябва да се прекрати като неоснователно.
Но този иск може да се определи като общ по отношение на някои специални състави на отговорността на държавата - напр. по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България
от 1995 г., в който е предвидена специална правна отговорност на военнослужещите за вреди, причинени на трети лица по време на изпълнение на военните им задължения - чл. 301, ал. 1, стига да не са резултат на умисъл или престъпление. Военнослужещият не носи отговорност към увредения, а държавата е длъжна да обезщети увредения за всички имуществени и неимуществени вреди съобразно гражданското законодателство. Само ако деянието на военнослужещия е умишлено или е престъпление, той отговаря по силата на ЗЗД - чл. 301 , ал. 3 от горецитирания закон.
Самият военнослужещ отговаря спрямо държавата, ако е действал виновно, т.е. небрежно, но тази отговорност е ограничена, а не пълна - не повече от три брутни месечни възнаграждения. Освен това военнослужещият не отговаря, ако е изпълнил точно служебните си задължения или е причинил вредите при осъществяване на бойни действия и при отбрана на страната в условия на военно положение - чл. 302. В последния случай и държавата не отговаря за вреди, причинени на трети лица.
0 коментари:
Публикуване на коментар