81. ДОГОВОР ЗА АУТСОРСИНГ

Аутсорсинг (от английското outsourcing, което е съкращение от Outside Resource Using) е концепция за взимане на вътрешни функции на дадена компания и предоставянето им за изпълнение от външна компания. Организацията, към която се изнася дейността се нарича дестинация на ауторса
Има много причини широко да се практикува аутсорсинг. Най-често срещаните от тях са:
използване на външни/чужди компетенции
трансфериране към аутсорс дестинацията на определени рискове
спестяване на финансови средства
повишаване на качеството
освобождаване на ресурси на компанията за основните й дейности
Сходна е и работата на ишлеме, при която външна фабрика произвежда с материали на компанията възложител определена продукция. Тя може да се разглежда като производствен аутсорсинг, който добива огромна популярност в резултат на глобализационните процеси. Основна дестинация е Далечния Изток. Когато изнасянето става в чужбина, се използва терминът офшорен аутсорсинг. Синтактичното недоразумение в думата офшорен (отвъд бреговете) възниква, защото терминът се е наложил от САЩ, където болшинството от дестинациите за офшорен аутсорсинг са презокеански партньори.
Аутсорсинг в България България е много атрактивна дестинация за офшорен аутсорсинг. За 2006 г., тя заема 9-то място в класацията на A.T.Kearney (ref: Глобален индекс на аутсорсинг дестинациите 2006). Силно развити аутсорс браншове в страната са:
Информационни технологии
поддръжка на клиенти/кол центрове
маркетинг и ПР (Връзки с обществеността)

Какви бизнес услуги се изнасят най-често
Изходящи и входящи комуникации с клиенти на възложителя.
Хелп деск - техническа поддръжка и обяснения чрез телефон, факс, имейл, чат (например, ако си купиш компютър, въпросите ти ще се пренасочват в такъв център, в който персоналът трябва да има и ИТ специалисти с езици).
Телепродажби - в повечето случаи възложителят дава база данни с таргет клиенти, прави им се презентация на продукт, може и продажба, фактуриране, събиране на вземането, последващо обслужване на клиентите, промяна на условията по договора.
Бекофис - прехвърляне на обслужващите финансови, счетоводни и административни дейности на възложителя (като например правенето на заплати, трудови договори, отпуски и т.н.).
Обработка на данни, създаване и управление на база данни, информационни услуги и др.

АУТСОРСИНГ – СЪЩНОСТ И ВИДОВЕ изготвено от МИЕ дирекция Обща икономическа политика
Аутсорсингът (outsource – от английски език - използване на външни източници или средства) е организационно решение за прехвърляне на някои бизнес дейности на външни изпълнители или части от бизнес процесите на фирмите и предприятията.
ВИДОВЕ
1.В зависимост от това дали този процес се извършва в рамките на дадена страна или извън нея се различават следните видове аутсорсинг:
-офшорен аутсорсинг (аутсорсинг извън страната),
-ниърсорсинг и ниършоринг (в географска близост до страната, която изнася бизнес дейности),
-инсорсинг и иншоринг (преместване на изнесените дейности обратно в страната) и др.
Най-разпространената форма на аутсорсинг е офшорингът (offshore – от английски език, означава задграничен), който представлява изнасяне на бизнес дейности (производство, услуги) на дадена компания извън границите на съответната държава. Това може да стане чрез създаване на филиал на компанията, чрез чуждестранни инвестиции, чрез придобиване на фирма в съответната държава и др.
Аутсорсингът възниква в началото на 80-те години в сферата на информационните технологии и набира скорост през 90-те, особено във връзка с необходимостта от квалифицирани програмисти при възникването на компютърния проблем “2000 година”.
През последните години се обособяват няколко сфери, за които е характерно извършването на аутсорсинг (офшоринг) услуги:
Бизнес услугите: обхващат разнообразни бек офис процеси, обслужване на клиенти и техническа поддръжка. Примерите включват правене на извлечения и индексиране, въвеждане и обработване на данни, електронни издания, телемаркетинг, уеб дизайн и др.
Професионални услуги: счетоводни, одиторски, данъчни, архитектурни и инженерни услуги.
Финансовите услуги: обхващат застрахователните и свързаните с тях услуги, а също така банковите и други финансови услуги.
Компютърни и свързани с това услуги: включват инсталация на хардуер, разработване на софтуер, обработване на данни, поддръжка на база данни, поддръжка и поправка на офис оборудване (компютри) и др.
Интернет услуги: доставка на Интернет (телекомуникационни услуги).
Аудио-визуални и културни услуги: обхващат производството на кино и видео филми и тяхното разпространение; прожектирането на кино ленти; радио и телевизия; радио- и телевизионно излъчване; звукозаписни услуги; културни, спортни и развлекателни услуги.
Образователни услуги: благодарение на новите технологии образованието може да се изнася в електронен (аудио и визуален) формат.
Здравните услуги: включват медицински, зъболекарски, болнични, социални и други услуги.

Производственият аутсорсинг, в последно време, играе все по-голяма роля в дейността на редица компании. При производствения аутсорсинг компанията отдава част от веригата производствени процеси или целия производствен цикъл на външни компании. Освен това е възможен и вариант на продажба на части от своите подразделения на други компании и по-нататъшно взаимодействие с тях вече в рамките на аутсорсинга. Според изследвания на Американската асоциация по мениджмънт още през 1997 г. повече от половината промишлени компании са извършили аутсорсинг на поне един компонент от своя производствен процес.
Производственият аутсорсинг позволява на компаниите: да се съсредоточат върху разработването на нови продукти и услуги (което е важно в условията на бързо развиващи се технологии), в търсенето на обезпечение на конкурентните преимущества и за увеличаване гъвкавостта на производството.

Аутсорсингът на бизнес процеси и услуги включва прехвърлянето на отделни бизнес дейности към странични организации, които не се явяват основни за компанията, като например управление на персонала, водене на счетоводни отчети, маркетинг, реклама, логистика и др. Все по-големите усложнения на кадровите бизнес процеси водят до необходимостта да се потърсят доставчици на услуги, способни да предложат пълноценни и ефективни решения на проблемите за управление на кадрите, основани на съвременните технологии.
Към аутсорсинга на бизнес процес се отнася и обслужването на телекомуникационните мрежи (ремонт, монтаж на ново оборудване и др.). Този вид аутсорсинг обаче все още не е много разпространен, тъй като компаниите избягват да доверяват фирмени тайни, като се боят да не загубят контрол над дейността.
Пълният аутсорсинг на бизнес процеси и услуги постепенно става обичайна практика за крупните международни компании. Ще се появяват все повече доставчици на услуги, които ще заемат известни ниши, ориентирайки се към широк кръг от задачи.


0 коментари:

Публикуване на коментар